woensdag 18 november 2009

Een strategie kan een industrie scheppen

De performance van een onderneming wordt niet zozeer bepaald door de omgeving, de performance of strategie kan die omgeving naar eigen hand zetten. Dit stellen Chan Kim and Renee Mauborgne, de theoretici achter de Blue Ocean strategie.

In de regel formuleren topmanagers een strategie aan de hand van een vast patroon. Ze analyseren de industrie en omgevingsfactoren en de zwakke en sterke kanten van hun opponenten. Vervolgens nemen ze een strategische positie in vanwaaruit ze hun rivalen outperformen door een concurrentievoordeel te realiseren. Kortom: structuur genereert strategie, constructionisme. Het omgekeerde komt echter ook voor (reconstructionisme): strategieën die de industrie scheppen. Bijvoorbeeld het T-model van Ford of Nintendo`s Wii. Welke benadering het beste is voor een onderneming hangt af van factoren als aantrekkelijkheid van de omgeving, het vermogen en de resources waar de onderneming een beroep op kan doen en de mate waarin de onderneming kan concurreren of innoveren.

Welke strategie ook gekozen wordt, het succes hangt af van de creatie van strategische proposities die zich richten op klanten, aandeelhouders en werknemers. Waar de structuralistische strategie zich richt op lage kosten of differentiatie, daar focussen reconstructionisten op beide.

Geen opmerkingen: