woensdag 18 november 2009

Bibliotheekmedewerkers moeten regie durven nemen

Bibliotheekmedewerkers moeten op het gebied van vernieuwing leren lef te tonen en de regie te nemen. Dit stelt organisatieactivist Jaap Peters. Peters behandelt het onderwerp op het komende NVB Jaarcongres in relatie tot het programma `Organisatieontwikkeling`, dat hij dit jaar bij de Vereniging van Openbare Bibliotheken heeft geïnitieerd.

Hoewel veel bibliotheekvernieuwing tot stand komt in nota`s en rapporten, zou dit meer moeten gebeuren tijdens de interactie met klanten en medewerkers. En dit betekent dat de frontoffice medewerker moet letten op `vernieuwende signalen` en de regie moet nemen als de klant maatwerk verlangt. Op deze manier wordt beter ingespeeld op concrete vragen. Volgens Peters is het weliswaar een veelgehoorde klacht dat bibliotheekmedewerkers zich niet pro-actief opstellen, een en ander heeft alles te maken met het regievraagstuk. Maar ook de bibliotheekmedewerker zelf treft blaam: deze stelt zich vaak te weinig open voor vernieuwing terwijl de techniek er al lang is.

Volgens Peters moeten bibliotheken sommige doelgroepen beter aan zich binden zoals het middelbaar beroepsonderwijs en het lokale bedrijfsleven. Het imago van de bibliotheek is in elk geval goed: goedkoop, onafhankelijk, informatief en in de loop van de winkels.

Geen opmerkingen: